Sandra & Mike


Even voorstellen...


Sandra van Sint-Annaland

Ik ben al 27 jaar werkzaam in het basisonderwijs. Aanvankelijk heb ik als groepsleerkracht gewerkt, vervolgens als Remedial Teacher en de laatste 14 jaar als Intern Begeleider. In dit werk had ik vaak gesprekjes met kinderen en was ik zelf steeds zoekende naar meer handvatten om kinderen nog beter te kunnen begrijpen en te begeleiden.

In 2017, 2018 en 2019 heb ik samen met Mike de trainingen Kindertalentenfluisteraar, Talentgedreven werken met kinderen, Talentgedreven kinderen coachen, Systemisch coachen vanuit de talentenbril, Trauma en hechting, en de training Blij met Mij! gevolgd. Hierdoor ben ik echt geraakt door het gedachtegoed van werken vanuit talenten! Op de school waar wij werken, konden en kunnen we dit in de praktijk brengen, en de gesprekken met kinderen kregen een andere dimensie. Er gebeurde daadwerkelijk wat bij de kinderen (en bij onszelf). We hebben ook de collega's meegenomen in dit verhaal en zij zijn anders gaan kijken naar de kinderen, waardoor de relaties met kinderen veranderden. Het kind achter het gedrag wordt meer gezien, waardoor gedrag begrepen en soms ook, verklaard, kan worden.  

De gesprekken met de ouders krijgen een andere, diepere laag en we merken dat ouders open staan om op een andere manier naar hun kind te kijken. Dat voedde bij Mike en mij het gevoel en verlangen om meer kinderen, ouders en ook (onderwijs) professionals met dit gedachtegoed in aanraking te brengen. 

Vandaar de start van 'Denk je sterk'. Ik hoop hierdoor heel veel (onderwijs) mensen te kunnen inspireren, zodat we op zoveel mogelijk basisscholen, de talenten van kinderen zien, kunnen benutten en kinderen daarmee in hun kracht kunnen zetten! 

 

Mike Wevers

Sinds 2012 ben ik leerkracht in het basisonderwijs. Het is een prachtig, dankbaar beroep. Als je ervoor gaat, krijg je er ook heel veel voor terug! Iedere dag leer ik van de kinderen. Zij zijn een soort spiegel voor mij. Soms is dat wel heel confronterend. Ik denk dat wij, volwassenen, soms net zoveel van de kinderen leren, als zij van ons!

Gedurende mijn loopbaan als leerkracht zorgden de volgende vragen voor stof tot nadenken: in hoeverre kennen wij ALLE kinderen echt goed? Is daar de mogelijkheid voor in het onderwijs om dat echt te kunnen? Hoe kunnen we ALLE kinderen nog meer in hun kracht zetten? Kun je als leerkracht kinderen optimaal laten groeien als je vooral met de kinderen aan de slag gaat en voor maar een klein gedeelte met de kring (belangrijke mensen) van het kind? Is klassikaal onderwijs de meest geschikte vorm van onderwijs? ... 
Ik ben er achter gekomen, door het volgen van diverse trainingen, dat het mogelijk is om alle talenten van kinderen te zien en dat het ook mogelijk is om alle kinderen in hun kracht te zetten!

Eigenlijk is het denk ik allemaal heel simpel. Cruyff zei ooit: 'Om gelukkig te zijn, moet je iets doen waar je gelukkig van wordt.' Waarom kiezen we hier dan niet altijd voor? Het wordt tijd dat veel mensen (meer) zichzelf kunnen zijn, gelukkig(er) worden en gaan stralen. Dit is voor mij de reden voor de start van 'Denk je sterk!'.

 

'Je bent sterker dan je denkt!'